Processuelle metodologier
Tid: 18.-19. november
Sted: Universitetet i Oslo og Nobels Fredssenter.
Undervisere: Professor Kirsten Drotner, Syddansk Universitet; lektor Lisa Gjedde, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet; lektor Bruno Ingemann.
Kursusbeskrivelse
Hvordan undersøges meningsskabende fænomener i takt med, at de formes? At diskutere og søge svar på dette spørgsmål med henblik på at styrke ph.d.-studerendes metodologiske kompetencer er formålet med dette ph.d.-kursus.
De fleste metodologier anvendes til at studere objekter eller forhold, der har fundet sted. Det gælder for eksempel kvantitative surveys og kvalitative interviews. Men hvad med processer som interaktionen i et klasserum eller i en organisation? Eller brugen af mobile medier? Processer som disse kræver metodiske tilgange, gennem hvilke man kan undersøge meningsproduktion, mens den skabes. Eksempler på sådanne tilgange er deltagerobservation, interaktion og videodokumentation.
Sådanne processuelle metoder bliver mere nødvendige at anvende, fordi meningsskabende processer, inkl. læring, medialiseres, og fordi medier i stigende grad bliver mere mobile og integreret i andre gøremål.
Kurset tager afsæt i det forhold, at kulturel betydning skabes og vedligeholdes gennem relationer og processer, og at medier er afgørende for disse dimensioner i nutidens samfund. Kurset veksler mellem foredrag af seniorforskere, præsentationer med diskussion, empiriske øvelser og masterclass/individuel vejledning.
Kursets første dag finder sted på Pedagogisk Forskningsinstitutt ved Universitetet i Oslo, og andendagen finder sted ved Nobels Fredssenter i centrum af Oslo.
Kurset arrangeres i et samarbejde mellem Pedagogisk Forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo og det danske forskeruddannelsesprogram “Forskerskolen for Medier, Kommunikation og Journalistik” (FMKJ).
Tilmelding
Faglig kontaktperson: Professor Kirsten Drotner, Inst. for Litteratur, Kultur og Medier, Syddansk Universitet (drotner@litcul.sdu.dk)
Praktisk kontaktperson: Førsteamanuensis Hans Chr. Arnseth, Pedagogisk Forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo (h.c.arnseth@ped.uio.no).
Tilmelding til kurset foregår til Hans Chr. Arnseth. Ph.d.-studerende, der er indskrevet ved den danske forskerskole FMKJ kan få rejse og ophold betalt af FMKJ. Dette kræver, at man inden kurset underretter FMKJs sekretær Chris Holmsted Larsen om deltagelsen, email holmsted@ruc.dk, og træffer aftale om refusion af udlæg til rejse, hotel og forplejning.
Program
Den 18.11. Teori, præsentationer, masterclass
Tid kl. 10-17
Sted Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO
10.00-10.20 Introduktion til kurset og deltagerpræsentation
10.20-12.00 “Processuelle metoder: tværvidenskabelige tendenser og relevans”, forelæsning v. Kirsten Drotner
12.00-13.00 Lunch
13.00.-14.30 Deltagerpræsentation, session I
14.30-14.50 Kaffe/te
14.50-15.50 Masterclass / individuel vejledning, v. Bruno Ingemann, Kirsten Drotner og Lisa Gjedde
15.50-17.00 Deltagerpræsentation, session II
Den 19.11. Oplevelsesdesign, interaktion og proces: metodiske øvelser og refleksioner i et processuelt perspektiv
Tid kl. 10.00-15.00
Sted Nobels Fredscenter, Rådhusplassen, Oslo
10.00-10.30 “Person-in-situation i interaktive rum – og narrativitet ”, v. Lisa Gjedde og Bruno Ingemann
10.30-11.30 Videoøvelser
11.30-12.00 Procesrefleksion, v. deltagerne
12.00-12.45 Lunch
12.45.-14.30 Diskussion og perspektivering af videoøvelserne, v. Lisa Gjedde og Bruno Ingemann
14.30-14.50 Kursusevaluering, v. delagerne, Bruno Ingemann, Kirsten Drotner og Lisa Gjedde
14.50-15.00 Afrunding og farvel.